14-1-2022 Spoeddebat. Bespreking Motie “Groningen zegt nee”

Gemeenteraad Stadskanaal. Motie “Groningen zegt nee”

Op verzoek van alle fracties in de gemeenteraad vond op 13 januari 2022 een spoeddebat plaats. Aanleiding was het besluit van minister Blok (VVD) om de gasproductie in het Groninger veld in 2022 te verhogen. Dit was niet in overeenstemming met de gemaakte afspraken. Daarnaast werd de beschamende gang van zaken rond de Subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen (“de € 10.000,– loterij”) besproken. Ook de concentratie richting Randstad van en daardoor het sluiten van de kinderhartchirurgie van het UMCG, de al verdwenen functies van het Refaja ziekenhuis enz. kwamen aan de orde. Groningen alleen maar zien als wingewest en tegelijkertijd door de in de Randstad heersende concentratiegedachte onze regio ontdoen van allerlei cruciale en belangrijke voorzieningen kan op deze wijze niet doorgaan.

Na een stemverklaring van elke fractie werd een raadsbreed gedragen motie aangenomen. Dit ter ondersteuning van alle inwoners in het bevingsgebied in Groningen en Drenthe. Zij ontvangen  keer op keer geen steun van hun overheid en worden voor voldongen feiten geplaatst. Dit kan zo niet langer. Er is ons een nieuwe bestuurscultuur belooft en belofte maakt schuld. Als mede-Groningers die niet in het bevingsgebied wonen voelen wij mee met het leed dat inwoners wordt aangedaan en ondersteunen wij hen middels onze motie.

Hieronder vindt u het verzoek voor het houden van het spoeddebat, de motie, en de stemverklaring van de Gemeentebelangen fractie.

KLIK HIER. Verzoek spoeddebat “Groningen zegt nee”

KLIK HIER. Motie gaswinning “Groningen zegt nee”

Stemverklaring “Groningen zegt nee” Gemeentebelangen Stadskanaal.

Voorzitter,

Het gaat in dit spoeddebat om het gasdossier die iedereen in het Groninger bevingsgebied, maar ook daarbuiten, als een molensteen om de nek hangt. Een dossier met een ellenlange historie. Ook een historie met keer op keer begripvol luisterende en ja-knikkende Haagse bewindslieden en politici, keer op keer beloften doen en ze vervolgens niet of maar gedeeltelijk nakomen en keer op keer excuses maken en vervolgens doorgaan en de daad niet bij het woord voegen.

Vanavond gaat het voor ons om de gemeenten in het bevingsgebied door middel van een motie te ondersteunen. Gemeenten die op het laatste moment voordat demissionair minister Blok van het politieke toneel verdween in een brief aan de Tweede Kamer liet weten dat 2022 waarschijnlijk 7.6 miljard kubieke meter gas gewonnen gaat worden uit het Groninger veld. Dat is tweemaal zoveel dan eerder was  afgesproken.

En dat was nog niet alles. Bijna tegelijkertijd stond de overheid maar ook het SNN in hun hemd met de organisatie en het verloop van de 10.000 euro subsidie loterij. Het leverde beschamende beelden op, schokkende verhalen, lange wachtrijen en diepe emoties.

Terecht barstte de kritiek los. We zullen het niet te lang maken voorzitter maar een paar zo her en der uitgesproken en geschreven typeringen waren; het vertrouwen in de overheid is compleet verdwenen, het is diep droevig, dit is onacceptabel, een overheid mag en kan niet zo lichtzinnig met de veiligheid haar burgers omgaan, dit is geen manier van doen en een beschamende vertoning. Voorzitter, alhoewel wij als gemeente Stadskanaal niet tot het bevingsgebied behoren voelen wij als mede-Groningers vanzelfsprekend mee met iedereen die door keer op keer geblunder van de overheid worden getroffen. Dit is geen voorbeeld van de keer op keer beloofde nieuwe bestuurscultuur en moet nu echt stoppen. Daarom hebben wij dan ook deze raadsbreed gedragen motie van harte mee ingediend.

Erik Bieze

Fractievoorzitter